1- “Halkla ilişkiler ne zaman
başlamıştır?”
Bu
soruya verilebilecek en güzel yanıt, “Halkla ilişkilerin insanlığın var
oluşuyla başladığı.” şeklinde olmalıdır. Zamanla yöneten ve yönetilen
ilişkisinin ortaya çıkması ise iletişim ve halkla ilişkileri etkin bir araç
haline dönüştürmüştür.
Halkla
İlişkiler, 20. yüzyılın bir fenomeni olarak görülmekle birlikte, gerçekte
tarihin çok eski dönemlerine kadar uzanan bir geçmişe sahiptir. Çünkü kamuoyu
her dönemde yönetimin dikkate almak zorunda olduğu bir güçtür. 1807 yılında
Thomas JEFFERSON’un ülkenin dış ilişkileriyle ilgili olarak kullandığı halkla
ilişkiler deyimi, bugünkü anlamına en yakın biçimde Yale Hukuk Okulu’nda
hukukçu Dorman EATON tarafından 1882 yılında kullanılmıştır. ‘Halkla İlişkiler
ve Mesleğin Görevleri’ deyişiyle Eaton, halk yararını dile getirmek istemiştir.
Aslında, uygulamada halkla ilişkiler, kavram olarak kullanılmadan çok önceleri
de vardı. Örneğin, pek çok yazar, halkla ilişkilerin başlangıcını Eski Yunan ve Roma İmparatorluğu Dönemi’ne kadar
geçmişe götürerek, Julius CESAR ve Cicero’nun kamuoyunun biçimlendirilmesi
konusunda ilk örnekleri verdiklerini savunmaktadır.
Diğer
yandan 1900’lü yıllara gelindiğinde kamuoyunu dikkate almayan ve kamuoyunun
desteğini kazanamayan yönetim ve şirketlerin yok olma tehlikesiyle karşı
karşıya kalmaları da, modern anlamda halkla ilişkilerin doğuşuna zemin
hazırlamıştır.
2- Dünyanın Bilinen İlk Basın Bülteni Örneği
Modern halkla
ilişkilerin 1900’lü yılların başlarında Ivy LEE ile başladığı genel bir kabul
görmüştür. Pennsylvania’da bir tren kazası olduğunda Lee, tren yollarında
halkla ilişkilerden sorumluydu. Lee, gazetecileri kaza mahalline davet ederek
ve haber yapmalarında onlara yardımcı olarak bir örnek oluşturdu. Bu çabası
gözlerden kaçmadı ve 1920’li yıllarda birçok organizasyon ve üniversitede
halkla ilişkiler bölümü kuruldu.
Yönetimlerde olduğu kadar, özel kesimde de halkla
ilişkilerin düzenli bir çaba olarak ortaya çıkması, birbirini tümleyen
teknolojik, toplumsal değişikliklerin bir sonucudur. Halkla ilişkilerin 20.
Yüzyılda daha çok işlerlik kazanmasının nedenleri; “Gerek
kamu gerekse özel kesim örgütlerinin toplumsal sorumluluk duygularının
güçlenmesi, iletişim teknolojisindeki büyük gelişmeler, devletin görevlerinin
giderek çoğalması ve yönetimin karmaşıklaşmasının olumsuz sonuçlarını
gidermek.” olarak görülmektedir.
3- Amerika Birleşik Devletleri’nde halkla
ilişkilerin tarihsel gelişimi nasıldır?
Amerika Birleşik Devletleri dünyada halkla ilişkiler
mesleğinin en yaygın olarak uygulandığı ülkedir. Daha yakın dönemlerde Amerikan
Devrimi’nin, Samuel ADAMS, Thomas PAINE, Benjamin FRANKLIN, Alexander HAMILTON
ve Thomas JEFFERSON gibi kamuoyunu etkilemek için ses ve kalemlerini kullanan
küçük bir grupla başladığını görürüz. Adı geçen öncüler, basına yazı yazarak,
konferanslar vererek ve broşür yayımlayarak kamuoyunun görüşlerini yaymaya
çalıştılar.
Public Relations Review Dergisi’nde yayınladığı yazısında,
Cutlip’e göre Samuel ADAMS ABD devrimi sırasında broşür, açık hava toplantıları
gibi iletişim yöntemlerini kullanmış, organize grubun oluşturulması ve halkla
ilişkiler kampanyalarının sürekli olması gibi bugünkü uygulamaların temel
özelliklerinden yararlanmıştır. 1879
yılında Andrew JACKSON başkan olduğunda Amos KENDALL, Jackson’un konuşma
metinlerini yazarak, basın bültenleri hazırlayarak ve kamuoyu yoklamalarını
yöneterek, basın sözcülüğünün ötesinde bir görev üstlenmiştir. Ancak, Amos
KENDALL’ın en başarılı uygulaması, o yıllarda yaygın olmamasına karşın,
yönetimin kendi gazetesini yayımlamasıdır.
4- Halkla İlişkiler Uygulama Modelleri
1850’lerden
itibaren ise, halkla ilişkiler uygulamaları, dört ayrı model altında incelenmektedir. 1850-1900 yılları arası, “Basın Ajansı” ve “Tanıtım” modeli
uygulamaları söz konusu iken, 1900’lerden başlayarak 1920 yılına kadar uzayan
dönemde ise, “Kamuoyunu Bilgilendirme” modeli gündemdedir. “İki Yönlü Asimetrik
Model” 1920’lerde uygulamaya girerken; “İki Yönlü Simetrik Model” ancak
1960’ların sonu ve 70’lerde ortaya çıkmıştır.
ÖZELLİĞİ
|
HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMA MODELLERİNİN ADLARI
| |||
Basın Ajansı/Tanıtım Modeli
|
Kamuyu Bilgilendirme Modeli
|
İki Yönlü Asimetrik Model
|
İki Yönlü Simetrik Model
| |
Amaç
|
Propaganda.
|
Bilgiyi Yaymak.
|
Bilimsel İkna.
|
Karşılıklı Anlayış.
|
Araştırma Şekli
|
Az araştırmaya dayanıyor.
|
Az okunabirlik ve okurluk da önemli.
|
Araştırma öncesinde ve sonrasında tutum değerlendirmeleri var.
|
Kamu ve örgüt arasında karşılıklı anlayış değerlendirmeleri var.
|
Günümüzdeki Uygulama Alanları
|
Spor, tiyatro, satış ğeliştirme.
|
Hükümetler, kâr amacı gütmeyen kurumlar, şirketler.
|
Rekabetçi ortamlar, ajanslar.
|
Yasalarla sıkça düzenlenmiş iş ortamları, ajanslar.
|
Halkla İlişkilerin Rolü
|
Danışma.
|
Bilgilerin yayılması.
|
Danışma.
|
Aracılık.
|
İletişim Modeli
|
Kaynak→Alıcı
|
Kaynak→Alıcı
|
Kaynak→Alıcı←Geri Bildirim
|
Grup→Grup←Geri Bildirim
|
İletişim Şekli
|
Tek Yönlü: Gerçeği söylemek o kadar önemli değil.
|
Tek Yönlü : Gerçekler önemli.
|
Çift Yönlü: Dengesiz etkileri var.
|
Çift Yönlü: Dengeli.
|
Önemli Temsilcileri
|
P. T. BARNUM
|
Ivy LEE
|
Edward L. BERNAYS
|
Bernays, halkla ilişkiler eğitimcileri ve profesyoneller
|
Örgütün Hedefi
|
Kamuoyunun kontrolü.
|
Kamunun desteğinin kazanılması.
|
Kamuoyunun kontrolü.
|
Kamuoyu ile uyum.
|
Uygulayan Kurumların Tahmini Yüzdesi (ABD’de 1984 Yılında)
|
%15
|
%50
|
%20
|
%15
|
5-KAYNAKÇA
Ak, Mehmet, Firma ve Markalarda Kurumsal Kimlik ve İmaj. İstanbul: Işıl Ofset, 1998.
Balta Peltekoğlu, Filiz. Halkla İlişkiler Nedir? İstanbul: Beta Basım Yayım, 2009.
Cutlip, Scott M., Center Allen H., Broom Glen M., (2000). Effective Public Relations. 7, th Edition. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
Erdem, Ayhan ve Ebru Akbaba. “Halkla İlişkiler Nedir Ne Değildir”, Metin Işık (Ed.). Tüm Yönleriyle Halkla İlişkiler ve Tanıtım içinde. Ankara: Eğitim Kitabevi Yayınları, 2007, ss. 181-204.
Görpe, Serra. (2001). Halkla İlişkiler Kavramları. İstanbul: Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
Kadıbeşegil, Salim. Halkla İlişkilerde Temel İlkeler. İzmir: Tükelmat Yayınları, 1986.
Odabaşı, Yavuz, Oyman Mine (2002), Pazarlama İletişimi Yönetimi. İstanbul: Media Cat.
Sabuncuoğlu, Zeyyat. İşletmelerde Halkla İlişkiler. 9. Baskı. Bursa: Alfa Aktüel, 2008.
Tortop, Nuri. Halkla İlişkiler. Ankara: İlk Son Matbaası, 1986.
Uluslararası Halkla İlişkiler Derneği (IPRA). Altın Kitap Serisi, İstanbul: Rota Yayınları, 1998.
Yücel, Ertekin. Halkla İlişkiler, Ankara: TODAİE Yayını, 1986.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder